Nationaldagen idag

Idag är det den 6 juni och det är vår svenska nationaldag. Förr hette det ju "Svenska flaggans dag", men efter en massa påtryckningar och diverse diskussioner så blev det så att även vi fick en nationaldag. Som även är den röd dag efter att pingstdagen förvandlades till nationaldag.

Men vad är det vi firar då egentligen? Ja det är ju faktiskt två saker vi "firar". Vi har ju inget storslaget som befrielse och sådant att fira, så vi tar något annat. Dels firar vi att Gustav Vasa kröntes till kung den 6 juni 1523 och lade grunden till ett enat Sverige, men även att den 6 juni 1809 antogs en regeringsform som fastslog de mänskliga rättigheterna.

Tyvärr har det blivit något nästan lite skamligt att fira vår nationaldag, för då ska det ylas om att det är rasistiskt och att man utesluter invandrarna och gud vet allt man kläcker ur sig. Jag tror ärligt talat inte att alla våra invandrare (förutom en liten klick) har något emot att fira nationaldagen i det land de ändå valt att bosätta sig! Jag skulle tycka det var roligt att fira nationaldagen om jag bodde i ett annat land. Jag har "bott" i Spanien och jag tyckte det var så roligt att ta del av deras seder och traditioner, fiestor och helgonfiranden. Skulle jag som svensk börja vråla om att det var orättvist mot mig som svensk att inte den svenska flaggan syntes och att svenska nationalsången inte hördes där i Spanien? Absurt! Jag förstår inte resonemanget. Visst kan man inte förneka att rasisterna använder dagen i syfte att sprida sin irrlära, men normala människor bara fnyser åt dem och skakar på huvudet. Det borde alla göra, och låta oss få fira vår svenska nationaldag! Vi tycker det är så gemytligt och mysigt när norrmännen firar sin "syttende mai", men varför är det så skamligt att som svensk gå på gatorna och vifta med vår vackra flagga en dag som denna? Vad är skillnaden egentligen?

Nej, vi ska fira vår nationaldag med högt buret huvud, för vi ska vara stolta över vårt vackra land! Det tänker jag göra!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Klart vi ska fira. Vi firar alldeles för lite saker i Sverige :)



Kram!

2010-06-06 @ 14:42:03
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0