Lärarutbildningen är en studie i flum!

Jag blir så himla irriterad över att lärarutbildningarna ska präglas av flum, flum och återigen flum. Många i min närvaro kan vittna om att utbildningarna är just FLUM! Varför? Är det inte ett viktigt yrke? Nej inte i jantelagens Sverige. Här kan man klanka ner på lärarna och missunna dem ledigheterna på sommaren. Att det dessutom inte finns mycket till respekt för lärarna kan väl alla vittna om som jobbar i skolan. Så klart finns undantag överallt, men ungarna är ofta uppkäftiga och bryr sig inte om vad läraren säger.

Att gå en lärarutbildning ska handla om att lära sig lära ut, både praktiskt och teoretiskt. Jag vill inte sitta i 1,5 år och läsa dammiga avhandlingar som handlar om olika pedagogers, filosofers och tänkares teorier och olika syn på pegagogik. För att inte tala om alla dessa hårklyverier om olika begrepp och termer som gör mig galen.

Jag vill lära mig att lära ut! Är det så svårt att få göra det på en lärarutbildning?

Tummen ner för lärarutbildningarna i Sverige idag! När ska det ske någon förändring???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0