Att bära heltäckande slöja eller inte?

Läste i DN idag att i Frankrike håller man på och debatterar om huruvida kvinnor ska förbjudas att använda sk Niqab (slöja som täcker allt utom ögonen) och Burka (täcker hela kroppen). Belgien har redan inför förbudet. Principen i sig kan nog vara bra, att man ska kunna visa sitt ansikte när man går till en offentlig inrättning, t ex en bank där man behöver kunna identifiera sig själv. Man får ju inte ha en mc-hjälm på sig på banken, då ska man inte ha en Niqab/Burka heller. Rätt tänkt, men det kan bli fel ändå i slutändan. För kvinnorna.

De som är för förbudet hävdar att det "främjar kvinnors rättigheter". Bra tänkt igen, men ändå fel. Jag tror att det finns så djupt rotat i de här familjerna att kvinnan måste bära Niqab/Burka för att över huvud taget få visa sig utomhus, och blir det förbjudet så tror jag att kvinnorna förbjuds gå ut! Inte kastar man av sig en tradition bara sådär och låter kvinnorna gå ut utan att täcka sig? Nej, då låter man nog hellre kvinnan stanna inne. Det främjar inte kvinnans rättighet det minsta! Tvärtom. Hon blir mer bunden till hemmet och till sin man som numera får uträtta alla sysslor ute. Kommer männen att gå och handla (ett kvinnogöra), eller kommer de att låta sina kvinnor gå ut utan heltäckande slöja om de följer med? Intressant frågeställning tycker jag.

Jag skulle gärna vilja veta hur det gått i Belgien där förbudet redan är infört. Har de undersökt hur det gått för kvinnorna där? Har det blivit någon skillnad? Jag ska nog skriva till DN och be dem följa upp detta, för det är verkligen en intressant frågeställning tycker jag.


Vad tycker ni?

(Bilden lånad från en annan blogg utan ursprungskälla)

Update: Har mailat nyhetschefen på DN. Få se om han svarar. :)

Kommentarer
Postat av: Anneli

Mycket intressant inlägg och tankar.

För mig handlar det bara om kvinnoförtryck och gör därför att jag är för förbud. Tillåter man en sak så är man ju faktiskt för det. Jag anser att man måste ta ställning oavsett konsekvenser eftersom en förändring för dessa kvinnor annars är helt omöjlig. Med ett förbud får de stöd från samhället vilket jag tror är jätteviktigt. Förändring tar tid men den måste börja någonstans. Skulle verkligen vara intressant med en uppföljning på artikeln.



Kram!

2010-05-12 @ 11:50:42
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0