Varför blir man lärare egentligen?

Efter att ha fötts in i en lärarfamilj så har man liksom läraryrket i blodet så att säga. Även om jag gjorde en avvikande resa och blev sjuksyrra ett tag, så fann jag återigen min väg tillbaka till läraryrket i år. Min syster undrar om jag är riktigt klok, och ibland undrar jag detsamma. Varför väljer man att bli lärare egentligen?

*Lönen = dålig
*Sommarlov och andra lov = kommer att tas bort och ersättas av 40-timmarsvecka och "vanlig" semester
*Yrkets status = Haha. Någon skämtar aprilo. Något sådant existerar inte
*Tillfredställelse = Se ovan
*Stress = Alldeles för hög nivå för att det ska vara nyttigt

Ja, jag kan rada upp 10 skäl till. Så varför väljer jag att bli lärare? Ibland funderar jag på samma sak. Jag kanske har en naiv förhoppning om att det ibland kan vara roligt och tillfredställande när man faktiskt ser att det man säger går in. ;) Då är det kul att undervisa. Det är för de få ögonblicken man lever, och tar sig igenom pinan det kan vara annars i ett klassrum där eleverna bara sitter och gäspar och pratar i mobilerna och inte gör det de är ålagda att göra. Nu pratar jag till och med om vuxenstudier. Även de beter sig som hormonstinna tonåringar ibland, men visst är det annat att undervisa vuxna kontra högstadiet/gymnasiet. De lyssnar och tar till sig på ett annat sätt än tonåringar.

Nu har jag förberett en lektion om det åldrande hjärtat som jag ska prata om på torsdag. Imorgon ska jag få följa med min praktikplats på en "happening" som Bonniers förlag har på eftermiddagen/kvällen, där de bjuder på vin och kurslitteratur. Låter lagom nice en vanlig onsdag.

Nu räcker det för idag, nu ska jag slappa en stund i nya soffan!! :)

Kommentarer
Postat av: Cattis

Ibland funderar jag med. När är du klar? Vilka ämnen ska du undervisa i? Jag är klar nästa sommar och ska undervisa i Svenska och Engelska.



Ha en bra dag



kramkram

2010-05-05 @ 06:42:30
URL: http://www.attskrivaenbok.blogspot.com
Postat av: Cattis

Hej,



Jag läser samma som du gör fast på halfart, så jag är klar nsäta år.



min bok handlar om en kvinna som varit utbränd och hennes väg tillbaka. Hennes pappa är alkoholist med allt vad det innebär. Från början var det en jag-bok, men jag har haft en författarcoach så det handlar inte om mig längre. Mycket är självupplevt precis som med alla andra böcker, men mycket har jag tagit från erfarenheter genom livet.



Cattis

2010-05-05 @ 10:36:48
URL: http://www.attskrivaenbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0