Följebrev

Sitter och försöker få till ett bra följebrev. Det är så otroligt svårt eftersom man läser vissa som säger att det inte är så viktigt, att manuset istället ska få tala för sig själv. Men ibland så läser man att följebrevet är jätteviktigt, för det ger en chans att visa upp sig och få sälja in sitt manus till den som läser det på förlaget.

Nu har jag två alternativ till följebrev. Ett som jag hade förra vändan när jag skickade manuset till de stora drakarna på marknaden (och blev refuserad ...), där jag är lite mer formell. Det andra är ett följebrev med lite mer humor som kanske skiljer sig lite från mängden hoppas jag. Läste någonstans att det är det som är viktigt, att följebrevet sticker ut lite och gör dem nyfikna. Då har man en större chans att få manuset läst ordentligt. Det satsar jag på den här gången. Tror jag ... Usch vad svårt att veta hur man ska göra. Formell ... humor ... formell ... humor ... ?

Vilket följebrev skulle ni ta?


Kommentarer
Postat av: Cattis

Jag skulle ta det med humor. Jag har varit på två skrivarkurser med två författarcoacher båda tillfällena som poängterar att följebrevet ÄR viktigt. Enligt dem kan inte manuset prata för sig själv om förlagen tröttnar redan på första sida, det vet vi ju inget om när vi skickar in till förlagen. Följebrevet kan få dem så intresserade att de vill läsa några sidor för att se hur manuset utvecklar sig.



Lycka till



kramkram

2010-06-21 @ 12:21:50
URL: http://attskrivaenbok.blogspot.comlle ta
Postat av: Lott@

Jag skulle välja det med humor i.

2010-06-21 @ 13:22:25
Postat av: Nina

Cattis: Ja det var väl ungefär så jag tänkte också. Att de ska få upp ögonen för manuset och kanske bläddra lite mer i det och upptäcka vilket fantastiskt manus de har i sina händer. :D



Lotta: Ja det kommer jag nog att göra som det verkar.



Kram på er.

2010-06-21 @ 19:51:42
URL: http://ninasskrivarlya.blogg.se/
Postat av: Anneli

Absolut humor! Jag tror verkligen på att det måste sticka ut med tanke på hur otroligt många manus de får.



Så superspännande, lycka till!

2010-06-22 @ 02:53:47
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0