Bokfrågornas ABC del 26

Hittade en kul utmaning i Lilla O´s blogg som jag kände att jag sent omsider måste testa på. Nu är de på bokstaven Z ... Jag hänkar på.


zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.

"Alice i Underlandet" har ju som bekant några djur som huvudkaraktärer. Den vita kaninen och katten med det stora flinet (himmel jag kommer inte ihåg vad de hette) är ju några.

 

Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?

Jag har mig veterligen inte läst något om Anders Zorn, men däremot "Flicka med pärlörhänge" som handlar om 1600-tals målaren Johannes Vermeer.

 

Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?

Oops, måste passa på den. Ingen aning.

 

Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?

Kommer inte på någon annan än Zadie Smith (om man nu får använda sig av Z i förnamnet), vars bok "Vita tänder" jag läser just nu.


Kommentarer
Postat av: Zachan

The Cheshire Cat heter katten med det stora flinet, eller Cheshire-katten för den som vill :)

2010-05-27 @ 14:02:32
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0