Etiska tankemodeller ger mig huvudvärk och en viss grad av panik

Vi ska i min basgrupp skriva ett "case" utifrån ett etiskt dilemma, och vi har bestämt oss för att skriva om betygsättning, vilket kan vara nog så svårt. Vi får ju gymnasielärarkompetens när vi blir klara, men många av oss kommer att arbeta inom vuxenstudier. Jag får känslan av att det är svårare att sätta ett IG på vuxenutbildningar än i gymnasiet. Jag kan ha fel förstås, men jag får bara den känslan när jag hör hur lärarna på min praktikplats diskuterar betyg och betygsättning så här i slutet av terminen. Många elever får G trots att de egentligen borde få IG, men pga att de har höga krav på sig att sätta G så blir konsekvenserna att eleverna någon gång ibland får ett G som de inte gjort sig förtjänt av. Detta skriver vi om.

Vi ska även skriva om vårt case utifrån etiska perspektiv, och jag sliter mitt hår över detta! För det första finns det en uppsjö av olika etiska tankemodeller och teorier, och för det andra ska man försöka sortera all information och få till något vettigt av det som står, vilket inte alltid är det lättaste minsann!

Vårt case ska vara klart för inlämning på måndag och vi har knappt hunnit halvvägs... Gaaah!! Giv mig styrka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0