Varför är det så "fult" att ha städhjälp?

Att ha någon som kommer hem till en och städar och tar hand om ens smuts är tydligen vädligt tabu i Sverige. Då är man lite "förmer" och ska direkt skambeläggas. För FY på dig, huuuuur bara kan du utnyttja någon på detta sätt?! Detta är jantelagens Sverige i sin prydno. Alla ska vara lika, ingen får sticka ut och göra något som kan tolkas som att man är "finare" än andra. Jag är verkligen inte finare än någon annan, jag är en helt vanlig utarbetad, pluggande småbarnsmamma med alltför lite tid över. Är det så fel av mig att prioritera min tid med barnen istället för att jaga dammråttor? Tydligen. Jag ska klara allt själv och gör jag inte det så är jag inte tillräckligt bra som kvinna.

Debattens vågor går höga i medierna om RUT-avdragets vara eller icke vara, och folk ojar sig och förfasar sig och målar f*n på väggen. Varför det? Varför det egentligen? Vad är problemet egentligen när man ser ner på mig som har städhjälp? Jag ger en människa möjlighet att få tjäna pengar, och dessutom får jag själv tid över till annat, ta hand om min familj eller plugga eller något annat. Det här är verkligen det bästa vi gjort när vi bestämde oss för att ha någon som kommer hem till oss varannan vecka och städa och vi skäms inte för fem öre. Hon gör ett grundligt jobb och dessemellan kan vi bara koncentrera oss på att dammsuga och hålla skeppet flytande fram till nästa städning.

Det är värt pengarna! Jag anser att småbarnsföräldrar borde ha rätt till - om inte gratis så åtminstone rabatterad - städhjälp så de hinner ta hand om familjen istället, för den är viktigare. Barnen är vår framtid! En klyscha så viktig och så sann som någon. Den tar jag vara på och därmed lejar jag ut städningen. Basta!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Jag förstår inte heller varför det är finare med ROT än RUT??? Vad är skillnaden mellan att ta hjälp med att göra saker på huset och i huset. Skillnaden mellan på och i är gigantisk verkar det som. Och så är det ju oftast män som jobbar på husen!? Flest kvinnor jobbar i husen. Nej, RUT är lika viktig som ROT.



Kram!

2010-05-19 @ 13:55:27
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/
Postat av: Mia L

Håller med om allt du skrivit i detta inlägg! Vi hade en städerska för några år sedan för jag pallade bara inte att städa och det var det bästa jag hade gjort. Men sedan skulle vi renovera så vi tog ett uppehåll med städhjälpen och sedan rann det bara ut i sanden. Men skulle gärna ha det nu igen om jag bara hade råd. Finns verkligen vettigare saker att lägga tiden på än att städa. Och jag SKITER i om folk tycker eller tror att jag inbillar mig att jag är "förmer" än dom. Det är DERAS problem isåfall! ;-)

2010-05-30 @ 00:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0